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Artículo de colaboración para Borroka Garaia da!. Autor:  Imanol Olabarria Bengoa, miembro de las Comisiones Representativas de Trabajadores

Irakurri: (eus):  Martxoaren 3aren memoria sozial eta politiko baten alde

Desempolvando recuerdos, avivando los sueños de una lucha que dentro de unos días conmemoraremos en su 40 aniversario: 3 de marzo de 1976.

Éramos 10-12 fábricas de distintas ramas de la producción, bajo una misma tabla reivindicativa, agrupadas en el tiempo por espacio de dos meses. Contra las que gobierno y patronal, tras numerosos y diversos intentos fracasados en romper la huelga, tiraron a matar. Asesinando a cinco compañeros e hiriendo a más de cien, en su mayoría de bala.

Abandonamos los puestos de trabajo, paralizamos la producción, y establecimos las asambleas-debate-decisión diarias como cimiento de nuestra lucha, y las Comisiones Representativas como meras portavoces, revocables en todo momento. Establecíamos que “nadie era más que nadie” en un ejercicio de democracia directa.

Frente a la verticalidad de la Dictadura y su Sindicato Vertical, imponíamos una nueva forma de entender el Poder, “un mandar obedeciendo”.

Expulsados de las fábricas ocupamos iglesias y calles, e hicimos de ellas tierra liberada, espacio abierto, oasis de vida a las que incorporamos los derechos de reunión, libertad de expresión y manifestación reprimidas en la Dictadura.

Fuimos aporreados, heridos, detenidos… y paralizamos toda negociación, anteponiendo la readmisión de los despedidos y la libertad de los detenidos.

La asamblea con sus debates diarios, escuela de formación, puso en crisis nuestras iniciales concepciones sobre la patronal, las fuerzas armadas, los medios de comunicación y todo el aparato institucional, con su carácter clasista y represivo.

Nuestras formas de auto-organización, horizontales, transparentes, participativas, se convirtieron en un polo de referencia que atrajo a mujeres, estudiantes, curiosos, a quienes encandilaron y cautivaron. Todo ello contribuyó a nuestra propia autoestima y elevó nuestra dignidad de tal forma, que el Poder para paralizar la huelga no vio otra forma que el tirar a matar para “meter en vereda al resto”, como más tarde dijera Martín Villa Ministro de Relaciones Laborales.

Contra lo esperado por el Gobierno, la solidaridad con Vitoria, con tres muertos más en Basauri, Tarragona y Roma, y el aumento de la conflictividad laboral, trastocó los planes del Gobierno, quien cambió de táctica para no cambiar nada.

Lo que fue denominado como una política de Anestesia Social: compraron personas, legalizaron partidos y sindicatos, que junto a sectores franquistas y oposición marcaron los cauces por donde había de transitar la conflictividad laboral para la mejora del capital.

Cada 3 de marzo, y próximamente haremos 40, recordamos a los cinco compañeros asesinados: ROMUALDO BARROSO, FRANCISCO AZNAR, PEDRO MARIA OCIO, JOSE CASTILLO Y BIENVENIDO PEREDA, y a los más de cien heridos.

La participación en dicho aniversario, nos reaviva una historia pasada de la que fuimos parte, y ello eleva nuestra autoestima y buena conciencia y hasta nuestro orgullo por algo hecho, pero hace 40 años.

Pero esta pequeña gran historia tantas veces recordada está cargándose de rutina, dejando de ser un revulsivo, convertido en icono dentro de un ritual repetitivo e institucionalizado.

Mentida, dormida, abandonada, utilizada, aplaudida, acaparada, rodeada de ofrendas y erigida en un monumento pero vaciada en gran parte de su memoria o inmersa en una memoria domesticada que induce a la sumisión, y nos hunde en la impotencia.

Año tras año instituciones de todo tipo, prensa, radio, televisión, iglesia, patronal, sindicatos, partidos, gobierno nos recuerdan a los cinco muertos. Y uno piensa sino será para acojonar a quienes en estos tiempos de tanta democracia se les pudiera ocurrir saltar a la arena para acabar con tanto malestar.

Frente a esta realidad dominante, es de justicia recordar a colectivos minoritarios y de jóvenes que reivindican los sueños y las formas organizativas de democracia directa, ajenas a toda delegación, que brillaron en Vitoria. Muy bien por ellos.

Recordar a los cinco compañeros asesinados desprovistos, despojados de la belleza de sus sueños, de la valentía de su gesta, de su pelea por la igualdad, de sus formas de participación horizontales y transparentes de democracia directa, y de su concepción del Poder como de un “mandar obedeciendo”, supone desvirtuar la lucha del 3 de marzo. Y no estamos hablando de un silencio imprevisto, sino calculado y frío, que evita la confrontación de aquellas formas organizativas y modos de incidir en la lucha frente a las actuales prácticas y estructuras organizativas verticales.

Luis Llach en su canción “Campanadas a mort” habla de “asesinos de vidas y razones”. Los asesinos de sus vidas son Gobierno y Patronal; los asesinos de las razones de sus vidas, ¿no seremos nosotros, quienes con nuestro silencio, omisiones y memorias domesticadas, como Martín Villa con sus asesinatos, contribuimos en meter en vereda al resto?

Esta es mi contribución a la memoria histórica en su 40 aniversario, a la huelga de Vitoria con el asesinato de cinco compañeros.

3 thoughts on “Por una memoria política y social del 3 de marzo

  1. Borroka garaia da! webgunerako kolaborazioa, egilea: Imanol Olabarria Bengoa / Langileen Batzorde Ordezkatzaileetako kidea

    MARTXOAREN 3aren MEMORIA SOZIAL ETA POLITIKO BATEN ALDE

    Oroitzapenei hautsa kentzen, egun batzuk barru 40. urtemugan gogoratuko dugun borroka baten ametsak biziberritzen: 1976ko martxoaren 3a.

    Hainbat produkzio-adarretako 10-12 lantegi ginen, bi hilabetetan borrokan bat eginik aldarrikapen-taula komun baten inguruan. Gobernuak eta patronalak, greba apurtzeko hamaika saiakerek huts eginik, tiroz eta hiltzeko asmoz jo zuten azkenik. Emaitza: bost kide erail eta ehun baino gehiago zauritu, gehienak balaz.

    Lanpostuak utzi eta ekoizpena eten genuen. Eguneroko asanblada-eztabaida-erabakiguneak gure borrokaren orube bilakatu genituen; Batzorde Ordezkatzaileak, asanbladak uneoro ezeztatu eta berritu zitzakeen horiek, berriz, bozeramaile soil. Demokrazia zuzena praktikatuz, “inor ez da inor baino gehiago” ezarri genuen.

    Diktaduraren eta horren Sindikatu Bertikalaren aurrez aurre, Boterea ulertzeko modu berri bat inposatzen genuen; “obedituz agintzearena”.

    Lantegietatik kanporatu gintuztenean kaleak eta elizak okupatu genituen. Lurralde aske bihurtu genituen, espazio ireki, bizitza oasi, eta diktadurak zigortzen zituen batzartzeko, mobilizatzeko eta adierazteko eskubideak txertatu genizkien.

    Kolpatuak, zaurituak, atxilotuak izan ginen… eta negoziazio oro eten genuen, kanporatutako lagunak berriz onartzea eta atxilotuen askatasuna lehenetsiz.

    Asanbladek, eguneroko eztabaidekin formazio eskola bihurtuak, eraikin instituzionalaren izaera errepresibo eta klasista biluztu zuten, gutako askok ordura arte patronalaz, indar armatuez edo komunikabideez genuen irudia antzaldatuz.

    Gure autoantolaketa eredu horizontal, garden eta parte-hartzaileak erakarpen-indar bilakatu ziren. Emakumeak, ikasleak eta jakinguraz zeudenak seduzitu eta erakarri zituen. Horrek guztiak gure autoestimua indartu zuen, geure duintasunaren langa igoarazi. Hainbesteraino, non Botereak hil asmoz tiro egitea beste irtenbiderik ez zuen ikusi. Garaian Lan Harremanetarako Ministro zen Martin Villak gerora azaldu zuenez, gutxi batzuk akabatu “gainontzekoak arrastoan sartzeko”.

    Gobernuak espero ez bezala Gasteizekiko elkartasuna handia izan zen –eta horrek beste hiru hildako utzi zituen Basaurin, Tarragonan eta Erroman–, eta lan-gatazkek gora egin zuten. Gobernuak bere egitasmoak zalantzan ikusi zituen orduan, eta taktika mudatu zuen, ezer alda ez zedin.

    Jendartearen Anestesiarako Politika deitu izan da: pertsonak erosi zituzten, alderdiak eta sindikatuak legeztatu eta, oposizioarekin eta sektore frankistekin batera, lan-gatazken nondik norakoak zehaztu eta mugatu zituzten. Dena, kapitalaren garapenaren mesederako.

    Martxoaren 3 guztietan, eta aurtengoa 40.a izango da, eraildako bost kide eta lagunak gogoan hartzen ditugu: ROMUALDO BARROSO, FRANCISCO AZNAR, PEDRO MARIA OCIO, JOSE CASTILLO eta BIENVENIDO PEREDA. Baita ehundik gorako zaurituak ere.

    Urtemugan parte hartzeak bizi izan genuen historia haren bizipenak biziagotzen dizkigu, gure autoestimua eta kontzientzia ona goragotzen, egindakoagatiko harrotasuna pizten. Orain 40 urte egindakoengatik, ordea.

    Baina, hainbestetan oroitutako historia txiki aparteko hau, errutina-kolpez gero eta indargabetuagoa dago. Pizgarri gero eta ahalkeagoa, instituzionalizatutako erritual errepikakor baten baitan ikono bihurtua.

    Lokarrarazia, abandonatua, gezurrez aurkeztua, erabilia, txalotua, norbereganatua, ofrendaz inguratua eta aldarean ezarria. Baina memoriaz hustua edo memoria otzandu batetara kondenatua, mendekotasuna sustatuz eta ezintasuna hedatuz.

    Urtez urte mota guztietako instituzioek, berripaperek, irratiek, telebistek, elizak, patronalak, sindikatuek, alderdiek, gobernuak, denek oroitarazten dizkigute bost hildakoak. Eta idazten duen honek zalantza egiten du, ez ote duten egingo hain demokrazia demokratikoa dugun garaiotan nagusi den ondoezari hitzez eta gorputzez aurre egiteko prest egon daitezkeenak kikiltzeko asmoz.

    Nagusi den errealitate horren ondoan, bidezkoa da zenbait kolektibo minoritario eta gazte aintzat hartzea. Gasteizen borrokatu genituen ametsen eta praktikatu genituen demokrazia zuzeneko moduen aldarriari bizirik eusten diotenak. Txalo eurentzako.

    Eraildako bost borroka-kideak euren ametsen edertasunez gabetuak oroitzea, euren jarreraren ausardiaz, berdintasunaren aldeko borrokaz, parte-hartzerako modu horizontal eta zuzenez, boterea “obedituz agintzea” ulertzeko eraz… horretaz guztiaz gabetuak oroitzea martxoaren 3aren borroka urardotzea da. Eta ez gara ahanztura inuzente batez ari, modu hotzean neurtutako batez baizik. Orduko antolaketa ereduak eta borrokan eragiteko moduak egungo praktika eta egitura bertikalekin konfrontatzea ekiditen duen ahanztura interesatua.

    Luis Llachek, “Campanadas a mort” abestian, “bizitzen eta arrazoien hiltzaileak” aipatzen ditu. Bizitzen eraileak Gobernua eta Patronala dira. Euren bizitzen arrazoien hiltzaileak, berriz, ez ote gara gu izango? Ez ote dugu gainontzekoen makurrarazte horretan lagunduko, gure isiltasunarekin eta memoria otzanduekin, Martin Villak erailketekin egin bezala?

    Hau da nire ekarpena Gasteizko grebaren eta eraildako bost lagunen memoria historikoari, 40 urte betetzen diren honetan.

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